Friday, 9 December 2011

_pertemuan vs perpisahan_

Setiap perkenalan sudah pasti ada permulaannya.KPLI..yurp..Inilah yang mempertemukan kami semua. 24 JANUARI 2011, calon yang berjaya melapor diri di IPG. Satu tempat yang agak asing juga. IPG Kampus Raja Melewar, Sikamat, N.9..aku xpernah sampai g tempat ni..Di sinilah tempat untukku memulakan masa depan sebagai seorang pendidik.

Di sinilah bermulanya...
Memang tidak dinafikan pada mulanya agak kurang rapat la ngan housemate. Ya la kan..br nak kenal perangai masing-masing.boleh masuk tak ngan kepala hotak aku nih!!ngam tak..?macam-macam la persoalan timbul..hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan,,semuanya berjalan dengan lancar..tak da masalah yang timbul.cuma dengan mamat sekor tu la..(abaikanlah beruk tu.mmg dia kera sumbang pon)..

Perkenalan ini akhirnya mewujudkan satu persahabatan antara kami..masalah sentiasa diselesaikan bersama-sama..setakat yang termampu la..apa yang paling best, sentiasa bersama..tak kira di mana,,di Yamanie ke, kedai mamak ke, 7E ke, kampus, rumah, dalam kereta, shopping mall,,,mst tak lekang dengan ketawa, usik-mengusik, menyindir (tapi main-main jerr..),,mmg tak pernah putus..pendek kata 98% tak serius. yang 2% tu jer yang cerita pasal perkara yang betul..Masa nak exam,,mula la psiko antara satu sama lain.tapi tetap serius pasal belajar ni..hehe..bile free jer mula la nak lepak p kedai mamak. tak kira jam pukul 2 3 pagi, pegi gak pekena roti canai & teh tarik.

Pejam celik, pejam celik..tak terasa KPLI dh habis. Berat plak rasa hati nak berpisah ngan housemate. ye la.semuanya supporting..best giler la..kalau pada mulanya antara kami hanya kawan, tapi kini kami dh macam adik-beradik la plak..mana tak nya,,hampir setahun bersama..satu per satu pergi meninggalkan rumah sewa yang paling mahal di Sikamat.Sayu rasa hati.Sebak pon ada gak..tapi inilah pertemuan, pasti ada perpisahannya.

KINI, semuanya membawa haluan sendiri.Namun kenangan bersama kalian tetap menjadi ingatan sampai bila-bila.Hanya doa sebagai seorang sahabat mampu mengiringi setiap langkah kalian. Diharap kita akan ditempatkan di sekolah/daerah/bahagian yang sama sewaktu posting kelak. Dan semoga kalian semua sihat dan bahagia di samping keluarga & insan tersayang...tuuuutttt...

Mak..!!oh ibu..

Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata , memang betul)..


Bila dahaga , yang susukan aku . Mak .
Bila lapar , yang suapkan aku , Mak .
Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Mak .
Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak .
Bila bangun tidur, aku cari , Mak .
Bila nangis , Orang pertama yang datang , Mak .
Bila nak bermanja, aku dekati , Mak .
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Mak .
Bila nakal , yang memarahi aku , Mak .
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak .
Bila takut , yang tenangkan aku , Mak .
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
Aku selalu teringatkan , Mak .
Bila sedih , aku mesti telefOn , Mak .
Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Mak .
Bila bengang , aku suka luah pada , Mak .
Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Mak .
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak .
Bila ada masalah , yang paling risau , Mak .
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak .
Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak .
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak .
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak .
Yang selalu berleter kat aku , Mak .
Yang selalu puji aku , Mak .
Yang selalu nasihat aku , Mak .


Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak .


Aku ada pasangan hidup sendiri .


Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku .
Bila sedih , aku cari , Mak .
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .
Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku !
Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !
Selalu , Aku ingat pasanganku !
Selalu , Mak ingat kat aku !
Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku !
Entah bila , aku nak telefOn mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !


Renungkan :


" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk mak


" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "


Berderai air mata jika kita mendengarnya .


Tapi kalau mak sudah tiada .


" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !


Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di aprOn menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya . KOs upah membantu ibu :


1) TOlOng pergi kedai : RM4.00


2) TOlOng jaga adik : RM4.00


3) TOlOng buang sampah : RM1.00


4) TOlOng kemas bilik : RM2.00


5) TOlOng siram bunga : RM3.00


6) TOlOng sapu sampah : RM3.00


Jumlah : RM17.00


Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .


1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA


2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA


3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA


4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA


5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA


Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu . Si anak menatap wajah ibu ,memeluknya dan berkata ,


"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya .